På föräldrakooperativet Sol och Dur har du som förälder möjlighet att skapa en riktigt bra förskola för barnen. Beroende på vad varje familj kan bidra med i arbetet med att driva förskolan kan det se olika ut vad föräldrarna hjälper till med och hur mycket. Som medlem i föräldrakooperativet får man dock räkna med att lägga en del av sin fritid på att driva förskolan, till exempel till styrelsearbete, arbetsgrupper, fixardagar och liknande. Städning sköter i nuläget en städfirma och maten köps in från en cateringfirma.
Rektorn ansvarar för förskolans organisation och struktur, dvs förskolans utbildning som helhet både vad gäller undervisningens upplägg samt förskolans lärmiljöer inne och ute. Undervisningen leds av förskollärare tillsammans med övriga pedagoger.
Vi har i dagsläget inget joursystem eller arbetsplikt där föräldrar måste delta direkt i verksamheten. När vi föräldrar engagerar oss, hjälper varandra och håller reda på våra olika roller som medlemmar i ekonomiska föreningen och som arbetsgivare till förskolans personal, kan vi tillsammans skapa en fantastisk förskola för våra barn som vi kan vara stolta över!
Föräldrasamverkan
För att kunna skapa en riktigt bra förskola är det viktigt med ett bra samarbete mellan förskolan och barnens familjer. Vi strävar efter en bra samverkan mellan förskola och vårdnadshavare där en öppen och rak kommunikation är viktig. Vi arbetar för alla barns bästa och tillsammans med vårdnadshavare kan vi skapa bästa förutsättningar för att möta alla barns individuella behov.
Inskolningen
Inför inskolningen sker ett inskolningssamtal, där föräldrarna får berätta om barnet och personalen får berätta om verksamheten. Inskolningen är föräldraaktiv, vilket betyder att en förälder deltar tillsammans med barnet i verksamheten under tre heldagar. På det sättet får barn och förälder en sammanhängande bild av verksamheten på förskolan. Föräldrarna är de som introducerar sitt barn in i förskolans rutiner tillsammans med pedagogerna. Vanligtvis tar inskolningen som helhet en vecka. Alla barn är unika och har därmed olika behov, detta gör att inskolningen kan komma att se olika ut för barnen. Hur utformningen av inskolningen ser ut görs upp tillsammans mellan pedagoger och föräldrar.
Inblick i verksamheten
Förskolan använder sig av Förskoleappen för att dokumentera och delge vårdnadshavare information om verksamheten samt barns utveckling och lärande. Varje barn har en egen inloggning som vårdnadshavarna får i samband med förskolestarten. Dokumentationen sker både på gruppnivå samt på individnivå.
Vårdnadshavare vara med en dag
Ibland får vi frågor om att få vara med en dag på förskolan. Om vårdnadshavare önskar vara med en dag för att ta del av sitt barns vardag sker detta i överenskommelse med rektor och övriga pedagoger. Besöket är förlagt under en förmiddag och avslutas med lunch eller innan lunchen (dvs en halvdag). Ett sådant besök måste ta hänsyn till alla barn på förskolan och besöket behöver därför utformas utifrån ett helhetsperspektiv, dvs inte utifrån egna önskemål. I vissa fall kan även dessa besök nekas eftersom det inte alls passar barngruppen eller verksamheten att ta emot besök vid önskat tillfälle.